Paul Gherasim – un pictor anahoret Textul e faţă e prilejuit de plecarea la cele veşnice a pictorului Paul Gherasim (3 august 2016). Trei repere existențiale majore au funcționat în viața lui Paul Gherasim și au orientat-o: Cultura țărănească, Pictura adevărată, Biserica. De dragostea și de respectul pentru cultura veche țărănească ținea, probabil, și iubirea și respectul lui Paul Gherasim pentru limba română! Și-a dedicat ultima parte a vieții anume punerii în evidență a culturii țărănești și a constituției ei structural creștine. Era pictor înnăscut. Pictura lui Paul Gherasim este una ca un abur. De o transparență totală. Un văl. Numai bună pentru cer blând și pentru mare senină, pentru flori de măr și pentru natură în e-vaporare. Prologul rămâne, probabil, înfăptuirea sa maximă. Multe au fost grupurile și grupările artistice din istoria artei noastre vizuale. Dar parcă niciunul și niciuna nu au avut firescul, genuitatea, subtilitatea, simplitatea și farmecul peren al Prologului. Relația lui Paul Gherasim cu Biserica trebuie să fi fost veche, dar eu de când i-am fost mai mult în preajmă, îl știu atașat de Stavropoleos. A avut un rol prim la renașterea așezământului după decembrie 1989. A sprijinit la Stavropoleos revenirea la muzica psaltică, reafirmarea ei. Era isonar neobosit al grupului de strană de pionerat ce se formase acolo la începutul anilor ’90. COSTION NICOLESCU |
|