Misiune şi provocări ale alterităţii la frontierele Christianitas: Cruciada şi semnificaţiile
sale în Europa Central-Orientală Cruciada și multiplele sale accepțiuni continuă să asigure unele din intens frecventate
subiecte pentru autorii interesați de istoria bisericii și în egală măsură pentru studiile
medieviste. Dacă dimensiunea confesională avută în vedere de elita intelectuală medievală
instruită în paradigma culturală ecleziastică în legitimarea acestei serii de impulsuri ale noii
relații biserică-societate dinamizate de entuziasmul ce a urmat Marii Spaime recomandă această
formă de solidaritate colectivă ce implica mobilizarea unor mase largi de clerici, nobili,
țărani și artizani însuflețiți de idealul luptei în serviciul credinței creștine recomandă acest
fenomen cu implicații sociale și economice drept unul medieval prin excelență, în sensul
viziunii universaliste teoretizate de Sfântul Augustin, dinamica acestor mișcări și mai ales
evoluțiile pe care le-a înregistrat la frontierele lumii creștine sugerează caracterul
superficial al retoricii privitoare la stagnarea și imobilismul societății medievale, precum și
evoluția acestui fenomen de la funcția sa de instrumentum Ecclesiae la aceea de instrumentum
nationis. Cruciada este încorporată la finele Evului Mediu în patrimoniul identitar al actorilor
naționali medievali și premoderni și devine un catalizator al competiției politice și spirituale
regionale. FLORIAN DUMITRU SOPORAN |
|