TABOR - Traditie şi Actualitate în Biserica Ortodoxă Română
< Înapoi Link-uri
Cautare
Paradisul pierdut al inocenţei dintr-o pagină albă
Textul reprezintă o evocare a actriței Ileana Predescu. Bucuria şi geniul jocului ei, talentul de a găsi motivele fericirii chiar şi atunci când eşti copleşit de durere, râsul ei întotdeauna definitiv, căldura glasului şi-a pleoapei, făceau ca lumea întreagă să pară un degetar în faţa porţilor deschise ale sufletului ei. Cineva spunea că nu i s-ar fi potrivit nu numai niciuna dintre definițiile artistului, ba chiar și niciuna dintre definițiile omului. Tinerii din teatru au adorat-o nu numai pentru disponibilitatea ei la oricare din trăznăile care ne veneau în minte, dar și pentru farmecul infinit al zăpăcelilor sale, al poeziei perpetue ce au făcut-o de multe ori protagonista unor întâmplări de tot hazul. De la un timp începuse să facă film. Filmul o descoperise târziu. În urma ei rămân câteva secvențe tulburătoare. De pildă, felul în care Ileana Predescu închidea o ușă din interior spre afară, privind în cadru fără să scoată un sunet, în Încrederea lui Tudor Mărăscu, poate intra oricând în secvențele de aur ale cinematografului de pretutindeni, ca mărturie despre geniul năpraznic sădit de Dumnezeu în om.
 

RĂZVAN IONESCU