Vladimir Lossky - elemente de hristologie neopatristică Exponent al curentului neopatristic care urmărea reîntoarcerea teologiei către
izvoarele vii ale scrierilor Sfinţilor Părinţi, Vladimir Lossky consideră că
sursa adevăratei teologii creştine este mărturisirea Întrupării Fiului lui
Dumnezeu. Întruparea descoperă cine este Dumnezeu, Dumnezeu ca Treime de
Persoane, fiind astfel o revelaţie despre existenţa lui Dumnezeu. Întruparea
este evenimentul realei comuniuni, natura umană creată fiind îndumnezeită prin
participare la viaţa divină. Lucrarea lui Hristos care înlătură din natura
umană separarea de Dumnezeu rezultată în urma căderii e continuată în Biserică,
Trupul Său. Biserica este deja Trupul lui Hristos, însă nu are încă
plenitudinea celui ce este totul în toate. Dacă lucrarea lui Hristos s-a
împlinit, e momentul ca şi lucrarea Duhului să se împlinească. Atitudinea lui
Lossky are la bază modul acestuia de a privi Biserica sub două chipuri:
Biserica - Trupul lui Hristos şi Biserica - Templu al Duhului Sfânt, Biserica
reprezentând astfel lucrarea lui Hristos şi a Duhului Sfânt. Din acest motiv
pentru renumitul teolog rus eclesiologia are un dublu fundament, fiind
înrădăcinată în hristologie şi, totodată, în pnevmatologie.
Credincioșia necompromisă a lui Vladimir Losky față de tradiția scripturală și
patristică, însoțită de preocuparea sa constantă pentru o mărturie ortodoxă
articulată în Occident, face operele sale indispensabile pentru înțelegerea
teologiei ortodoxe răsăritene de astăzi.
ADRIAN IONIŢĂ |
|