Platytera: bios şi artă în bisericile ortodoxe clujene În acest articol dorim să identificăm stilurile coexistente din arta iconografică din Cluj-
Napoca prin analizarea temelor absidelor din bisericile ortodoxe din Cluj-Napoca cunoscute sub
numele de "Platytera". Vom observa procesul de întrepătrundere a stilului neobyzantin printr-o
abordare mai națională care duce la nașterea unui stil iconografic popular plin de motive
tradiționale locale. Acest nou stil a apărut și s-a manifestat începând cu 1918, când
Transilvania a devenit parte a României. Această situație nouă a creat un context favorabil
pentru românii care trăiesc la Cluj să-și exprime talentele la nivelul unei arte naționale.
Acest studiu nu va încerca să încadreze stilurile iconografice în dihotomia influențelor vest-
est, întrucât este adesea folosit în studiile de artă românească, datorită diferitelor influențe
atât din culturile occidentale (Veneția, Genova) cât și din cele orientale (Constantinopol),
care erau adaptate spiritului național. Perspectiva comparativă asupra artei ca sursă primară
(frescele bisericilor vechi din epoca medievală) și arta remaniată (arta din zilele noastre) ne
vor oferi mai multe indicii despre modul în care s-au metamorfozat artele bisericești
neobyzantine și artele populare. TEODORA SMULTEA |
|