TABOR - Traditie şi Actualitate în Biserica Ortodoxă Română
< Înapoi Link-uri
Cautare

Părintele Sofronie ca teolog al Numelui Dumnezeiesc


ILARION Alfeyev, Părintele Sofronie ca teolog al Numelui Dumnezeiesc

Lucrarea își propune să analizeze teologia Numelui de viță de vie Di părintelui Sofronie în contextul controversei care a avut loc în mănăstirile rusești de pe Muntele Athos din 1912-1913, care rezultă în expulzarea a circa o mie de călugări ruși din Sfântul Munte. Părintele Sofronie, care a sosit acolo câțiva ani după încheierea acestei controverse, a fost profund influenţat de ea, și Theolgia lui numelui poartă urme clare ale doctrinei "imyaslavtsy" (pnomatodoxoi, Adoratorii Numelui).
Este oarecum regretabil faptul că, în afară de o cială foarte superfi și studiul unilateral de Papoulidis (Oi rosoi onomatolatrai tou Agiou Orous, Thessaloniki 1977), foarte puțin este disponibil în limba greacă despre această controversă importantă. Există, totuși, numeroase studii cu privire la acest subiect, publicate recent în limba rusă, engleză și franceză, pe baza documentelor necunoscute anterior.
Având în vedere aceste descoperiri recente si noi studii, s-ar putea ajunge la concluzii mai echilibrate despre baza teologică a onomatodoxia. Spre deosebire de Adoratorii a numelui, nu părintele Sofronie a folosit controversata sintagma "Numele lui Dumnezeu este Dumnezeu La sine". Cu toate acestea, la fel ca onomatodoxoi, el a recunoscut că Numele lui Dumnezeu este o energie divină și, ca atare, poate fi numită natura lui Dumnezeu (theotis). El a privit Numele lui Dumnezeu ca purtător al prezenței divine, o punte de legătură între om și Dumnezeu, nu o creație umană, ci un produs al sinergiei între Dumnezeu și oameni.
Potrivit lui Părintele Sofronie, fiecare numele lui Dumnezeu este legat ontologic cu Dumnezeu și puncte pentru anumite calități ale lui Dumnezeu. Ea poate fi atribuită atât Ipostas al Sfintei Treimi și la toate cele trei Ipostaze (persoane). Misterele sau Sacramente, a Bisericii se realizează prin invocarea Numelui lui Dumnezeu, iar acest nume se află în centrul cultului divin. "Isus" Numele este substitut Noul Testament pentru numele Vechiului Testa DOMNUL. Această denumire nu acționează într-un mod de magie: puterea este conținută nu în aspectul său exterior, dar în conținutul său special nal. Invocarea numelui lui Dumnezeu poate duce la contemplarea luminii divine.
KEYWORD: Fr Sofronie, Muntele Athos, Numele lui Dumnezeu


 

ILARION ALFEYEV