„Noul Adam" şi „Noua Evă". O altă paradigmă a diviziunii sexuale
Conştiinţa creştină comună nu sesizează îndeajuns "revoluţia antropologică" adusă de creştinism prin convergenţa mîntuitoare a bărbăţiei hristice şi a feminităţii marianice. Prin Iisus Hristos, "Noul Adam", şi prin Fecioara Maria, "Noua Evă", omenitatea primeşte o nouă maiestate mistică în ambele ei ipostaze ontologice, fiind reorientată spre modelul castităţii şi pusă sub puterea lucrătoare a Tainelor, a iconomiei harului care redimensionează firea. Probabil pentru ca să fie menajată percepţia comună, prea legată de "simetriile" experienţei curente, nu se accentuează îndeajuns faptul că Sf. Fecioară Maria Îi este lui Dumnezeu în acelaşi timp Maică şi Mireasă, iar Hristos, ca om, îi este ei fiu trupesc, dar, ca Dumnezeu, îi este Mire duhovnicesc; iar Dumnezeu, nu doar prin naşterea cea "mai înainte de toţi vecii", dar şi prin raport cu naşterea cea după trup, Îşi este Sieşi Tată şi Fiu. Este evident - şi de o importanţă crucială - că Noul Adam şi Noua Evă deschid spre o altă paradigmă a diviziunii sexuale, anticipînd condiţia îngerească a veacului viitor şi comunitatea tainică a umanului cu divinul. "Conjugalitatea" iese astfel de sub teroarea "sexualităţii" păcătoase, dar paternitatea şi maternitatea, care conformează intim masculinul şi femininul, rămîn în vigoare, ca realităţi complementare, definite însă spiritual, iar nu biologic. Accentul raportului dintre masculin şi feminin se mută de pe binomul soţ-soţie/mire-mireasă, predilect definitoriu pentru primul Adam şi prima Evă, pe binomul Fiu-Maică, pe care se întemeiază prioritar omenitatea reînnoită prin Al Doilea Adam şi A Doua Evă. Faptul acesta sugerează tainic, în paradigma omenităţii, o relaţie intersexuală mult mai profundă şi mult mai flexibilă, din care dispar conotaţiile brute ale sexualităţii curente. Maternitatea deţine o centralitate răscumpărătoare, dar complementul ei, simbolic vorbind, este mai degrabă "rodul" decît "sămînţa". Noua Evă, cea întruchipată marianic, nu mai este atît femeia întregitoare a bărbatului, cît femeia ocrotitoare a tot şi a toate.
RĂZVAN CODRESCU |